Ve fitnesscentru by se neměla posilovat jen levá ruka. Český vzdělávací systém trénuje jen levou hemisféru mozku (matematika, posloupnosti). Pro plné využití pravé hemisféry mozku (emoce, zvuky, vůně) je třeba trénovat umění, tedy i muziku a emoce. Nejlépe banjo clawhammer, což je kombinace emocí, hudby, rytmického pohybu a řemesla levé a pravé ruky (každá jinak).
Jedním z úkolů hudebních nástrojů je doprovázet zpěv v hospodě a u ohně. Chtělo by to nějaký nástroj, který hraje melodii, doprovod a rytmus. Ideální je Yamaha s vestavěným doprovodem a bicími – je ale složitá pro toho, kdo neumí hrát na piáno. Yamaha potřebuje zdroj elektřiny a je váhově těžká.
Ideálem se zdá heligonka (zednické piano). Hrát na ní je těžké a je i váhově těžká a neskladná.
Nabízí se kytara, která umí buď melodii, nebo doprovod. Po 50 létech hraní vás unudí. Ne!
Piano je pro roztoužené slečinky. Pokud ale chcete pravou muziku, která zaplaví váš domov jako epidemie, rozbijte svůj klavír a zvolejte: „Sláva, banjo je tu!“
Mark Twain, Early Tales and Sketches, Vol 2 (1864-65)
Koukám doma na televizi a najednou jako blesk z čistého nebe upoutávka na seriál „Swamp people“.
Hraje to Debbie McClachy.
Ježíši, to je ono! To mně bere, to je cesta po které chci jít. Ano, clawhammer, těžká cesta! Kytara pryč. Čtyřstrunné jazz banjo Aria SB-200T (made in China) prodat. Koupit pětistrunné hlučné bluegrass Kreutzer a pak za rok zas prodat. Konečně: pětistrunné Open Back banjo Rover (Made in China pod značkou Saga Instruments) koupit u Martina Žáka www.countryhome.cz nechat si od něj namontovat skobičky.
Začala těžká cesta banjo clawhammer. Člověk prý roste na úkolech. Někdo to prý zvládne za měsíc, někdo za rok a někdo nikdy. Mám podezření, že jsem ten třetí. Devět let surfuji po Internetu a Youtube, je toho tam moc. Škoda, že mi to někdo nepředžvýkal a nepřefiltroval, což teď činím já. Udělal jsem takovou clawhammerovou Wikipedii.
Lektor bluegrassu www.Vinton.cz píše: Při hře na kytaru jste schopni za měsíc nacvičit tři akordy a s jejich pomocí zahrát písničku. U banja ne. Může se stát, že budete poctivě cvičit třeba celý rok, a vlastně stále nebudete nic umět. Ale pak se to najednou zlomí, vše do sebe zapadne, levá ruka s pravou začnou fungovat dohromady tak, jak to má být a je vyhráno.
Při poslouchání tradičního jazzu, či Country music vyčuhuje něco veselého břinkavého, co má melodii, doprovod i ty bicí. Ano, jasně je to banjo. No jo, ale jaké banjo?
-
Jazzové čtyř a šestistrunné.
-
Bluegrass pětistrunné s rezonátorem.
-
Pětistrunné Open Back bez rezonátoru. Vlevo je „dlouhý krk“ podle Petera Segeera.
Je to vlastně stejně drnkací nástroj jako kytara, akorát namísto ozvučného titulního prkna má banjo bubnovou blánu. Kytara má na zadní straně prkno. Banjo má obvykle na zadní straně dekl, tzv. rezonátor. Takové banjo je pěkně hlučné a váhově těžké (8kg).

Open Back zespodu
Některá banja tuhle zadní stranu nemají (není tam nic) říká se jim Open Back. Jsou váhově lehká (3kg).
Pětistrunné banjo je běžně naladěno do G dur (probrnk přes prázdné struny). Peter Seeger byl exot a chtěl, aby to bylo naladěno do F dur, tak holt vyrobili o dva pražce delší krk a říkají tomu Folk Banjo.
Moje banjo Rover RB20 Open Back stojí v Amazonu 150$ a váží i s popruhem 2,1KG!!! Jsou na něj úžasné reference, i já jsem Happy.
Kytarové banjo má 6 strun a hraje se na něj stejně jako na kytaru. Není to hezké na poslouchání. Bylo prý vynalezeno, aby ostatní nástroje nebylo slyšet.
Jazz. Tenor banjo má 4 struny, hraje se na něj trsátkem, má zadní dekl a je váhově těžké. Hodí se do kapely jako doprovodný nástroj, typicky do dixielandu. Zvuk je krásný, hrát na něj je radost, akorát vás to brzy omrzí. Používá ho Ivan Mládek, nebo dříve Waldemar Matuška.
Pětistrunné banjo s rezonátorem
Většinou se na něj hraje stylem Bluegrass. Má 4 normální struny a jednu tenkou (kratší). Banjo poznáte, že na 5. pražci má strojek. Má zadní dekl, je váhově těžké, 8,5 kg. U stylu bluegrass se na něj hraje pomocí prstýnků: na palec (Thumb) a dva stejné na ukazováček (Index) a prostředník (Middle).
Prsteník a malíček stojí na bubnové bláně a udržují tak přesně stále stejnou polohu ruky. Brnkáním palcem shora a dvěma prsty zezdola se hrají rozložené akordy. Je to těžké a musí se to do nekonečna nacvičovat. Malíček a prsteník se opírají o blánu a v tom je problém = Prsteník se pořád spřahuje s prostředníkem a lítá ve vzduchu = jo musí se to nacvičit. Hodí se na hraní v kapele. Je to základní nástroj Country kapely (Rangers_ Říhošek). Potíž je v tom, že nehraje melodii ani rytmus, ale jen doprovod v rozložených akordech, tzv. rollech. Roll má 8 tónů. Je to bída! Technice hry se říká Bluegrass. Těžko může hráč k tomu zpívat, neb technika hry je těžká (nemluvte za jízdy s řidičem). Nejjednodušší roll, pro začátečníky, je níže na obrázku. Na Internetu je alespoň sto různých učitelů (Mnoho povolaných, málo vyvolených). Většinou jsou to umělecky rozevlátí narcisové. Jako lektoři jsou k ničemu.
Jediný, který vyčnívá je Rick Mc Keon. Umí učit, je to matematik, technik, je trpělivý, pomalý, nedrmolí angličtinu, mluví zřetelně, přesná výslovnost, prostě zázrak. Jedna lekce stačí, abyste uměli doprovázet jednoduché písničky na dva akordy (G, D7), např. Tom Dooley, Holka modrooká. Když přidáte ještě C dur, můžete jít hrát cokoli. Potíž je v tom, že Rick učí jen Bluegrass. Na Clawhammer je třeba najít někoho stejně skvělého.
Pětistrunné banjo bez rezonátoru.
Lze na něj hrát i styl bluegrass, akorát neřinčí okna. Cestou ven z této spleti je pětistrunné banjo, bez zadního deklu (Open Back) a tedy i bez Flange. Je váhově lehké a hraje se na něj snadno. Laciná banja mají tělo bubnu z plastiku, dražší pak ze dřeva. Na buben se obvykle ještě nasadí tone ring z mosazi (je těžký). Obvyklá metoda hry se zove Clawhammer, někdy Frailing. Hraje se holými všemi prsty pravé ruky. Palec rozeznívá tenkou strunu zvanou Drone (trubec, bručoun) a na ní odpočívá. Říká se tomu Thumb Rest (odpočívka palce).
Některá Open Back banja nemají posledních 5 pražců. Clawhammer se s výhodou hraje na konci krku a tam alespoň ty pražce nezavázejí.
Prostředník tluče shora dolů melodii a všechny prsty tlučou shora dolů přes všechny struny dolů rytmus. Je to tedy metoda shora – dolů. Někdy se tomu říká Bum-di-ty. Bum ukazováček bouchne na jednu strunu melodii; di všechny prsty přes všechny struny (brush) bouchnou dolů akord a ty= palec brnkne shora jakoby od bubnu na tenkou strunu. A tak pořád dokola. U tříčtvrtečního rytmu je to Bum-di-ty-di-ty.
Poloha palce a obou prstů je trvalá a připomíná spár (claw). Poloha se nacvičuje tak, že držíte mezi palcem a oběma prsty kreditní kartu (učitel David Holt, nebo Ján Bratinka)
Banjo Clawhammer
Clawhammer je návrat do historie k tzv. Old Time Music. Hodí se k sólovému zpěvu, eventuelně ke spolupráci s kytarou. Legenda, Ján Bratinka, říká, že je to krásná emocionální muzika.
Spousta inspirace
Debbie McClachy „Goodbye Sweet Lisa“. Kapodastr na 2 pražci (Adur), vibrační ladička na konci krku, na pravé ruce na prostředníku prstýnek nasazený obráceně na úder shora.
Annie and Mac „Eight More Miles to Louisville“.
Co je na světě nejlepší? Takovou otázku si položil nový prezident Obama před svým inauguračním koncertem 19.1.2009 ve Washingtonu D.C. Jasně, nějaké clawhammer banjo, s legendou Pete Seegerem a doprovodit by ho mohl Bruce Springsteen na kytaru. Stalo se.
Až to budete umět, možná budete hrát jako Aubrey Atwater „Buffalo Girls“. Kapo na 2 pražci, vibrační ladička. Hraje totéž ve 3 rychostech po sobě.
Rozdíly mezi clawhammerem, bluegrassem a dixilendovým banjem nejlépe ukazuje Mark Pearson
Dixieland s banjo clawhammer
V létech 1961_62 z nepochopitelných důvodů ovládl českou taneční scénu tanec Charleston. K tomu ovšem patřičná muzika = dixieland. Zlatá éra_ Pražský dixieland, Skupina tradičního jazzu (Smetáček), dixieland orchestru Gustava Broma. Živé koncerty v Lucerně Louis Armstrong, Chris Barber, Mr. Acker Bilk. Bez banja to nemělo šťávu. V roce 1963 přišli Beatles a byl konec.
No jo, ale dixieland je stejně krásná a veselá muzika, něco jako naše pochodová dechovka. Chce to čtyřstrunné banjo (tenor, nebo Plectrum). A co pětistrunné banjo, jde to? Jasně a jak pěkně. Důkazem budiž současná první hvězda českého banjo trhu Jan Bican v tradiční dixielandové The World Waiting the Sunrise. Hraje stylem clawhammer, bez trsátka.
Rozsahy lidských hlasů
Pětistrunné banjo má ladění D1, G1, H1, D2. Dvanáctý pražec je D3. Pátá krátká struna je g2. Struny na kytaře a banju zní o oktávu níž, než jsou zapsány v notové osnově.
Hospodský pěvecký smíšený sbor má min E1 , běžně A1 až A2 max H2 .
Mužským hlasům se daří v tónině D a E, ženským v tónině C a G.
Country kapela s banjo clawhammer
Ano je možné si v počítači např. u softwaru GuitarPro6 nahrát různé nástroje a hrát si s kapelou doma v pyžamu. Žádné hádky, žádné zkoušky, pohodička. Pokud ovšem chcete kapelu, či už ji máte, pak jsem našel velmi moudré povídání o tom jak se to nemá dělat. Je to od srdce a klidně se pod to podepíšu. Jan Pryl z Všebořic tam má ke stažení i texty a dokonce i mp3. Častá je i diskuze kolik banj v kapele = asi max 2. Jedno hraje rozložené akordy blugrass a druhé banjo clawhammer. Banjo clawhammer doprovází housle. Tady je stránka, která to probírá.
E-book pro banjo Clawhammer
(soubor .pdf)
E- book pro banjo clawhammer
Když chcete něco dokonalého, tak časem zjistíte, že si to musíte udělat sami. Pro svou potřebu jsem sestavil Clawhammer banjo_eBook_390408_20pages. Třeba tam najdete něco pro sebe zajímavého.