bumdityU banjo clawhammer se nepoužívají normální noty, neb stejný tón se dá zahrát na různých strunách. Používají se Tablatury. Nejjednodušší tablatura clawhammeru (Bum – di – ty) 4/4 vypadá takhle:

Prostředník pravé ruky udeří shora na třetí strunu (bum), všechny 4 prsty udeří shora přes všechny struny tzv. Brush (di) a palec odpočívající na krátké struně brnkne jakoby dopředu a nahoru krátkou strunu (ty).

Software

Nejlepší software na psaní tablatur je GuitarPro6, viz. zde Muzika – Technika. Následující tablatury jsem napsal v něm:

4_4

A tříčtvrteční rytmus Bum-di-ty-di-ty

3_4

 

Banjo clawhammer – Doprovod

U molů  dobře zní a snadno se hraje Cmi (fmi, G7, Es, As, B7)

U doprovodu v Ddur falešně zní tenká struna g. Experti doporučují ji zaháknout na skobičku na 7. pražci, čímž se z ní stane a, a už tam nedisonuje. Ano, funguje to.

Pokud by se tam pletla falešně tenká struna g, tak se vezme kus gumy na gumování tužky, nařízne se a nasadí se na tenkou strunu hned ke kobylce, a je pokoj. Stalo se z toho 4 strunné jazz tenor banjo.

Doprovod naostro

emi7Občas kvůli barevnosti se přidá mollová sedmička. V Dur emi7, v Cdur dmi7.

 

 

Až na vrcholky hor

DRád ses mi toulal; A rád ses mi ztrácel Emi7sám;
A7To hory tě táhly; Tak dávno
Jak dávno tě Dznám; Prožil jsi tam; Plno jar, plno lét, plno Emi7zim
A7A bylo to z lásky; Mé zoufalé lásky; Ne k Dnim

REF.

D Až na vrcholky Emi7hor; Kde A7slyšíš vítr D hrát;
Do kraje skalních Emi7měst I hnízd i A7hvězd; A zatoulaných D stád;
Až na vrcholky Emi7hor; Jsme A7vyšli G ty a já, a D já;
Emi7A všechno A7tak dávno Tak dávno, tak dávno se D zdá

Šaškové počmáraní

C Koukněte na toho H7fintila; Dmi7 pod krkem žlutého G7motýla
Dmi7zelený klobouček do G7týla; D7 šoupne si G7na bílou C pleš G+.
C7Co po mně F chceš pravdu Fmi či lež; C zkus ty dvě rozeznat a pak C7se směj
barevný F svět láme Fmi mi hřbet; Emi přesto chci být Dmi7šašek G7počmáranej.

DOUBLE C ladění

Často používané ladění, mírně odlišné od Open G (g, D,G,H,D). Povolí se čtvrtá struna o dva půltóny (z D na C) a druhá struna o jeden půlton (z H na C) celkem tedy: na g, C,G,C,D. Používá se pro hru v Cduru, či s capo v Dduru. Vyhovuje houslistům (fiddlers).

Ladění Double C